pixel
 

Інтерактивна панель на уроці

За партою Львівської КМДШ
"Не чекай гарної нагоди, дій зараз!" — яскравий постер привертає увагу ще з порога кабінету директора Львівської КМДШ Мар'яни Дмитрів. Сюди школярі найчастіше приходять, щоб обійнятися з керівником школи. "Це учні молодших класів, — усміхається Мар'яна Дмитрів, — а старші приходять обговорити різні життєві питання, про правила і необхідність їх дотримання, про щось порадитись, а представники учнівського самоврядування пропонують свої ідеї".
У її кабінеті на стінах плакати з робочими записами, цікавими висловами, на вікні — орхідеї… "Часом приносять показати мені свої вироби", — усміхається директорка, тримаючи в руках маленьку саморобну ялинку з фетру.
Ми прийшли подивитись, як використовують інтерактивні панелі на уроках. Але з перших хвилин у коридорі закрутились поміж школярами — відчуття легкості, безпосереднього спілкування і дитячої безтурботності. З цього і почали розмову з керівником школи, як вам це вдається?
"Ми, дорослі, хочемо, щоб нас розуміли, чули, поважали. А чому до дітей має бути інакше ставлення? Чому діти мають нас боятися? Якщо дитина довіряє дорослому, поважає, коли між учнями і вчителями є довірливі стосунки, то і процес навчання відбувається ефективніше," — розповідає Мар'яна Дмитрів.
Наскільки дітям цікаво навчатися, Мар'яна Дмитрів робить висновки з інтересу та зацікавленості учнів під час уроків і відгуків батьків, які зізнавались на зборах, що їхні діти з нетерпінням чекали завершення канікул, щоб знову піти у школу.
"Це результат комплексу факторів: атмосфера у школі, кропітка робота вчителів, щоб забезпечити цікаве і насичене навчання.
Сьогодні важко уявити собі сучасний навчальний процес без використання технічних засобів, а інтерактивні панелі EdPro та програми mozaBook з якісним україномовним контентом — це технологічні продукти найвищого рівня," — каже Мар'яна Дмитрів.
Нове обладнання з програмним забезпеченням школа закупила на початку цього навчального року. У Львові це — першопрохідці.
Систематично інтерактивні панелі задіяні на уроках біології, фізики, історії, географії, також активно їх використовують вчителі початкових класів.
На запитання, що така програма та інтерактивна панель дає дітям, каже: "Для них урок перетворюється на цікаві дослідження і пошук, це формування практичних і предметних уявлень, зростає зацікавленість до навчання.
Інтерактивні дисплеї та програми mozaBook допомагають учителю провести урок більш динамічно, унаочнювати, збагачувати навчальний матеріал, робити його ще більш захоплюючим. Панель стає центральним хабом класу - вчитель та учні об'єднуються для взаємодії з допомогою програмного забезпечення і створюють єдине освітнє середовище. Вчитель і учні можуть фізично взаємодіяти з матеріалом, пересуваючи пальцями рук літери, цифри, слова і зображення. Завдяки цим та іншим функціям інтерактивна панель допомагає учням сприймати інформацію аудіально-візуально і кінестетично."

Серед учителів інтерактивні панелі користуються великою популярністю. "У нас хочуть користуватись всі учителі! Систематично інтерактивні панелі задіяні на уроках біології, фізики, історії, географії, також активно їх використовують вчителі початкових класів.
"Від колег отримую позитивні відгуки. На початках це був "Вау!"-ефект. Вчителі самі не могли набавитися, нагортатися, начитатися, поки не роздивились усіх можливостей. Дуже захоплюючим був момент, коли вони побачили, наскільки зможуть розширити свої горизонти, додати гнучкості у свій курс навчання завдяки доступу до цих ресурсів. Звичайно, що тут є ще над чим працювати, тому що ці інструменти необхідно навчитись доцільно використовувати у навчальному процесі", — ділиться спостереженнями директорка.

Ми вже аналізували змістове наповнення програми і бачимо, що з хімії, до прикладу, є багато матеріалу для використання у 9-11 класах, а теми, які вивчаються у 7-8 – не представлені зовсім або дуже вибірково. Звичайно, що ми б хотіли співпрацювати і поділитись своїми думками з приводу того, чим, на нашу думку, варто доповнювати і збагачувати програму," — передає керівник побажання своїх учителів до розширення контенту в програмі mozaBook.
Запитуємо, як обирають вчителів для роботи в школі? Мар'яна Дмитрів каже, що звертає увагу на особисті та професійні якості в комплексі: бажання і вміння творчо працювати, мислити нестандартно, застосовувати різні навчальні стратегії, комунікативна культура, любов до професії і до дітей, відповідальність, професіоналізм. "Думаю, що нам вдається добре поєднувати мудрість досвідчених педагогів із завзяттям молодих. Ми свідомо залучали до роботи велику кількість молодих учителів. В молодих і енергійних кадрах бачимо свій величезний ресурс", — підсумовує директор.
Сьогодні одним з пріоритетних напрямів освіти є розвиток інформаційної культури, медіаграмотності, у цьому контексті дуже велику перспективу має онлайн та дистанційне навчання.
Не можемо обминути тему змін у сучасній системі освіти і Мар'яна Дмитрів детально пояснює своє бачення: "Система освіти не спроможна вчасно реагувати і повною мірою задовольняти потреби сьогодення, оскільки:
  • у навчальному процесі зорієнтована на вивчення і відтворення фактів, а не націлена на пошук і розв'язання проблем;
  • не дає змоги сформувати системні і практичні знання, оскільки більшість дисциплін викладається відокремлено;
  • сьогодні суспільство розвивається значно швидшими темпами і часто знання, які формуються на вивченні і відтворенні фактів втрачають актуальність ще до завершення терміну навчання.

Тому зміни, яких потребує освіта, на мій погляд, це в першу чергу:
для вчителів – перехід від передачі знань до створення умов для їх активного пошуку і засвоєння. Навчити учня мислити, розмірковувати, аналізувати, узагальнювати, систематизувати інформацію, а не просто поглинати її, завчаючи нецікаві, а іноді і незрозумілі факти;
для учнів - перехід від пасивного відтворення, отриманих від вчителя знань, до активного пошуку, осмислення і перетворення в практичний досвід, до відповідального і усвідомленого навчання;
для керівників НЗ – впровадження принципів демократичного управління, налагодження діалогу та співпраці з усіма учасниками навчального процесу.

Змінюється не тільки українська система освіти, це всесвітні процеси. Ми відходимо від певного етапу в навчанні. Сучасний світ ставить інші вимоги до особистості — вміння налагоджувати спілкування, працювати в команді, думати креативно, критично, самостійно, вільно; продукувати ідеї, вирішувати складні завдання; нести відповідальність за свої рішення.

Тепер одним з пріоритетних напрямів освіти є розвиток інформаційної культури, медіаграмотності, у цьому контексті дуже велику перспективу має онлайн та дистанційне навчання. Дистанційна форма навчання є надзвичайно популярною у світі і це той наступний крок, до якого прийдемо і ми."
Вчителя хімії Любу Худзей ми застали у процесі підготовки до інтегрованого уроку природознавства і хімії для учнів молодших класів, вона саме розкладала на столі матеріали для дослідів і експериментів з водою. "Сьогодні вивчаємо воду. На панелі покажемо діткам океани, нашу планету та стародавні водяні колеса «Норії». Від водопідйомних сирійських коліс, які зможу показати в тривимірній моделі в програмі mozaBook, я перейду до водяних млинів, що здавна були в Україні. Так розкажемо про воду-помічницю, завдяки якій люди мололи зерно на хліб. Я знаю, що зараз є ініціатори, які хочуть відновити технологію старих водяних млинів, кажуть, що борошно виходить краще," — захоплено розповідає педагог.
3D дуже вражає школярів і вчитель це може використати, щоб підштовхнути їх до розвивання уяви та мислення.
Досліджуючи матеріали для інтегрованих уроків, учителька хімії переглянула навіть розділ "Мистецтво". Каже, що коли показували дітям кабінет Леонардо да Вінчі з його винаходами, учні казали: "Ми звідси не підемо". "3D дуже вражає школярів і вчитель це може використати, щоб підштовхнути їх до розвивання уяви та мислення. Матеріал подаємо так, щоб його можна було сприйняти. Наприклад, у першому класі, вивчаючи воду, діти можуть зліпити власноруч формулу води і забрати її з собою. А коли у нас була тема — фізичні тіла і матеріали, ми взяли за основу папір. Друга частина заняття була про використання матеріалів людьми. На інтерактивній панелі ми подивились на Китай, китайську стіну, пройшли вікторину і дізнались багато цікавого про тих, хто винайшов папір," — розповідає Люба Худзей.

Кожен учитель в школі виділяє час на вивчення програми, бо це абсолютно нові інструменти, які в Україні почали використовувати нещодавно. Люба Худзей зазначає, що їй довелося чимало навчитися, щоб викладати з новими технологіями. "Але це все посильно і для таких людей, які не дуже обізнані в сучасних пристроях, з свого прикладу скажу, що оволоділа вже більшістю інструментів з програми і даю собі з тим раду, — запевняє вчителька і продовжує свою історію вивчення програми mozaBook. — На семінарах влітку це для мене була фантастика, таке воно мені було далеке і страшне, хоча до того працювала з Google-дисками, у нас є електронні журнали... Нам провели загальне навчання, а на місці кожен сам допрацьовував. Наша вчителька фізики Марія мене підтягнула, показала, як працює система, що нічого аж такого складного немає — я все відкрила, подивилась, а потім ще й іншим показувала, як користуватись."
Люба Худзей ділиться своїм поглядом на майбутнє освіти: "В першу чергу варто працювати над змінами структури школи, як такої. Класна система навчання має відпасти однозначно. Далі має бути інтеграція абсолютно усіх предметів. От наступного тижня у мене буде інтегрований урок з хімії та математики у 6-му класі. Шестикласники з математики вивчають тему пропорцій, а у хімії використання пропорцій аж у 8-му класі. І я йду на урок в 6-й клас, де ми будемо розглядати задачі, які робимо з учнями у 8-му класі. Чому я цю тему розкажу в 6-му класі? Бо там вона має практичне значення і учні зможуть відразу ж дізнатись, де ці знання можна використати."
Підсумовує, що для реальних змін у системі освіти працювати треба над інтегрованими програмами, курсами: "При чому переглянути слід все повністю — від 1-го до 11-го класів, над чим ми і працюємо в КМДШ," — каже Люба Худзей.
До вчительки фізики Марії Гончаренко заходимо на перерві. У її класі стоїть інтерактивна панель, до якої у цей час не доступитись, бо учні мають можливість самим на інтерактивній панелі подивитись відео з програми mozaBook.
"Для нас тут є добрий додатковий наочний матеріал. Єдине, що теми розкидані і доводиться трохи чекати під час завантажень відео. Учні зауважують, що добре було б пришвидшити час відкривання 3D відео," — каже Марія Гончаренко і зазначає, що наразі на уроках найбільше використовує 3D моделі.
"Ми поступово освоюємо програму, бачу, щось нове з'являється, так по трішки вивчаємо різні можливості для роботи. Скоро буду мати тему — електричне коло, я вже його склала і зможу показувати на уроці," — відкриває готовий документ у програмі вчителька.
Розповідає про використання матеріалів з інших предметів. "Коли проводили уроки з цікавої фізики для молодших діток, відкривали відео з машинобудування, дивились, як ходить динозавр — дітям це дуже цікаво", — усміхається Марія Гончаренко.
Її колега, учитель біології Михайло Герус також каже, що найчастіше у програмі mozaBook на уроках використовує 3D моделі і відразу ж вносить пропозицію: "Я би радив ці матеріали систематизувати, скажімо, фізіологія людини, рослини, тварини, щоб не витрачати час на пошук необхідного ролика. Дуже добре, що є всього багато, але хочеться це погрупувати. Коли я відкриваю загальний розділ з біології на уроці, то дещо гублюся, поки знайду потрібну мені річ."
Розробники програми mozaBook повідомили нам, що працюють над створенням локальних книг з 3D роликами, які після завантаження на інтерактивну панель, будуть відкриватися у програмі навіть без під'єднання до інтернету. Також користувач зможе відкрити ці відео з книги, наприклад, 3D-фізики чи 3D-біології і легко перемикатися між ними, не витрачаючи час на завантаження кожної 3D моделі окремо.
Михайло Герус говорить, що дуже задоволений від можливості на уроках користуватись інтерактивною панеллю та програмою mozaBook. "Особисто мені найбільше подобаються 3D моделі з біології людини, там можна побачити, як відбуваються різні процеси у нашому тілі. Якщо це проекція павука, яку можна покрутити з усіх боків, то це цікаво, але навчального матеріалу тут мало. Значно краще показати процес фотосинтезу чи кругообігу води, ніж просто покрутити об'єкт", — ділиться своєю думкою учитель.

Розповідає, що програма містить багато візуальних матеріалів, які з допомогою підручника пояснити складно: "Тут видно, куди що переміщується чи рухається, наприклад, як працює серце, як рухається кров по судинах, як відбувається рух ліпідів по мембрані. Мені би ще хотілося додати матеріали, де видно, як функціонує організм, а не лише 3D моделі, які можна розглянути і покрутити."

Зі слів учителя, школярам цікаво самим покрутити і розглянути 3D модель: "На уроках навіть немає часу, щоб усі це спробували, тому діти залишаються на перерві, щоб це зробити і далі відкривають матеріали з інших предметів," — каже Михайло Герус. Ми розмовляємо у кабінеті біології під час перерви, двері не встигають закриватись — охочі до інтерактивної панелі діти не втрачають нагоди зазирнути, чи вільний до неї доступ.
На завершення запитуємо у директора, чи вистачить для роботи усіх вчителів 4-ох інтерактивних панелей, бо якраз підвезли дві нових. Мар'яна Дмитрів усміхається і заперечливо хитає головою. Бажаючих дуже багато, і хоча тепер на кожному поверсі у львівській КМДШ є окрема інтерактивна панель, це ще не межа побажань учительського колективу. Це дуже добрі додаткові можливості для того, щоб зробити уроки видовищними, створити атмосферу захоплення і стимулювати пізнавальний інтерес учнів.