pixel
 

Як ми напросились у гості в НВК "Школа-садок "Софія" у Львові

Розмова з учителями про Вебінари, mozaBook та їхній влив на роботу педагогів
Все почалося з випадкової розмови на виставці з учителем фізики та інформатики з HBK "Школа-садок "Софія" Валерієм Семенюком про наш Вебінар з mozaBook та mozaWeb. За кілька днів дзвоню, щоб домовитись про зустріч з учителями в школі. Пан Валерій каже: "Приїжджайте у четвер, у нас буде навчання від ГО "Гільдія вчителів", заодно і поговорите з нашими учителями — mozaBook усі знають, а на інтерактивну панель у нас черга стоїть".

Після третьої години шкільні коридорі вже пусті. Заходимо у клас, де зібралися вчителі. Біля інтерактивної панелі (о, знайомі люди!) учитель інформатики СЗШ №62 Ольга Доскочинська розповідає про VR, пропонує вчителям завантажувати додатки, показує, як працюють програми. До класу заходить директор HBK "Школа-садок "Софія", сідає за парту, спостерігає за навчанням, одягає VR-окуляри, передає вчителю поряд і розпитує, як це найкраще впроваджувати на уроках. Вчителі спілкуються, жартують і перевіряють, чий телефон найкраще справляється з програмою.

Півторагодинне навчання завершується і ми переходимо до спілкування про те, що вчителям у школі дає сучасне технічне та програмне забезпечення. У спеціалізованій з вивчення іспанської мови школі саме вчителі іспанської зараз захоплюють лідерські позиції по користуванню програмою, але вчителі з інших предметів також не відстають. За статистистичним звітом програми, у HBK "Школа-садок "Софія" на інтерактивній панелі з програмою mozaBook працюють щоденно по кілька годин.
Першого квітня стартує Вебінар з mozaBook та mozaWeb. Реєструйтеся та долучайтеся у групу ВЕБІНАР Квітень 2019.
У співзасновниці ГО "Гільдія вчителів", учителя інформатики СЗШ №62 та переможця конкурсу #SuperUrok2018 Ольги Доскочинської розпитали про навчання, які вона проводить, і поради для цьогорічних учасників конкурсу.
Ольга Доскочинська проводить майстерку для колег про використання VR та доповненої реальності на уроках
Олю, ви сьогодні провели навчання для своїх колег про використання VR на уроках, розкажіть, хто був присутній та де ви здобували досвід, яким поділилися і як часто проходять такі навчання?
Як співзасновниця ГО "Гільдія вчителів" і як вчитель інформатики, я з колегами проводжу саме від нашої громадської організації такі майстерки та тренінги. Сьогодні це відбувалося у НВК "Софія". І темою нашої майстерки була доповнена та віртуальна реальність. Зараз такі навчання проводимо вже доволі часто: буває раз чи двічі на тиждень, залежно від потреб учителів. Сьогодні більшість вчителів було з НВК Софія, тому ми й обрали локацію цього закладу освіти.

Ще можу похвалитися, бо минулого року була однією з переможців конкурсу #SuperUrok від компанії EdPro. Цей досвід, який я отримала на навчанні в Угорщині, у місті Сегет, — це був такий поштовх розвиватися далі. Не скажу, що було легко — навчання відбувалося англійською мовою. Але зараз це має бути однією з компетентностей учителя — знання мов. І саме оце навчання та вивчення mozaBook мотивувало мене до створення різних STEM-уроків. Переважно я співпрацюю з учителями з різних куточків України, маю багато друзів, які готові проводити скайп-уроки чи різні скайп-челенджі. І ми ділимося досвідом, проводимо уроки, і навіть не бінарні, а буває, що у нас три школи на уроці. На останньому моєму STEM-уроці поєднали географію, хімію та інформатику. І без інтерактивної панелі EdPro ми б собі не дали ради зробити урок таким "Вау!"

Діти на уроці географії робили макети вулканів. Але перед цим ми на інтерактивній панелі у 3D-моделях спостерігали, як відбувається виверження. Вони бачили ці вулкани і ділилися відчуттями: таке враження, що вони десь недалеко, поруч із цим вулканом. Пізніше, оскільки на уроці була включена складова з інформатики, 6-класники створювали презентації "Активні та неактивні вулкани".
Ви говорили про програму mozaBook у поєднанні з VR, використовуєте додатки з навчальними 3D-моделями: App Store, Google Play, Windows?
Саме цей лайфхак, що з допомогою VR можна використовувати 3D-моделі з mozaBook, я дізналася в Угорщині, коли нам проводив лекцію Пітер Торок. Як тільки нам показали цю можливість, вчителі поставили цей додаток на телефони і тепер ми його використовуємо.

Маючи тепер уже такий STEM-центр "Лабораторія майбутнього", між інших це є перша українська лабораторія, яка входить у європейську мережу. Вона пересувна, моя ідея полягала в тому, щоб якомога більше вчителів могли, ось так, як сьогодні на майстерці спробувати VR, доповнену реальність, одягнути ці VR-окуляри і експериментувати, взяти цю ідею собі, зацікавлювати дітей і робити свої уроки цікавішими.
Складно було втілювати цю ідею з лабораторією до повністю готового проекту?
Звичайно ж не було легко. Але все якось так плавно йшло, гармонійно, але дуже потребувало такого бажання йти до мети і зробити все до кінця. У мене були дуже класні учні, зараз вони вже є студентами першого курсу. Кожного разу бачиш іскринку в їхніх очах і шалене бажання: ми маємо це зробити, Ольго Ярославівно! Відповідно, це тебе мотивує і здається, що немає нічого неможливого.
Що б ви могли порадити чи сказати учасникам конкурсу #SuperUrok2019 від себе?
Пробуйте. У кожного є шанс. Відкривайте щось нове і робіть уроки для учнів цікавішими. Ми ж також не знали, чи будемо переможцями. Ми пробували. З нашої школи брали участь 2 команди. Один урок ми готували з 10-класницями із напрямку STEM, а інший — це був урок, який ми з пані Іриною та п'ятикласниками зробили з природознавства, він і переміг.

Дуже класно, що всі школи Львова мають можливість використовувати таке обладнання. Для них це новинка і зацікавлення. Ці інтерактивні панелі потрібно використовувати кожного дня і на кожному уроці. Кожен учитель має бути зацікавленим цю новинку та інновацію застосовувати у себе на заняттях. Така моя думка.
Ви спілкуєтеся з колегами, наскільки вчителі задоволені від того, що у школах з'явилося таке обладнання?
Я дуже тішуся, що це є не тільки у школах Львова. У мене багато друзів на Сході України, зокрема, у Запоріжжі, Краматорську, Мелітополі. Минулого року, коли ми зустрічалися на EdCamp у Харкові, багато вчителів підходили до пана Володимира і казали: "Класно! Нам би таку панель. Скільки вона коштує? Ой, це непідйомна ціна і так далі." Але зараз, коли ми переписуємося у Фейсбуці, я бачу, що ці панелі у них вже з'явилися і вони використовують їх навіть більш потужніше, ніж наші львівські школи. Чомусь така закономірність спостерігається. Не знаю, чому. У мене таке відчуття, що вони використовують це обладнання навіть не на 100, а на 200% — кожного дня бачу пости у Фейсбуці про цікаві уроки, вони діляться своїми ідеями, і завжди задіяний mozaBook та інтерактивна панель EdPro.
У вчителя іспанської мови Ірини Коропецької дізналися про те, з чим стикається учасник Вебінару з mozaBook та mozaWeb та що цікавого з іспаномовних продуктів є у програмі та як змінює навчальний процес таке технічне і програмне забезпечення.
Вчитель іспанської мови HBK "Школа-садок "Софія" Ірина Коропецька
Ірино, розкажіть, як часто проводите уроки з використанням інтерактивної панелі? Як змінилися заняття з появою такого обладнання та програми?
Почну з того, що пройшла я Вебінар у лютому. До цього я користувалася інтерактивною панеллю, але не програмою mozaBook. Беручи участь у минулорічному конкурсі "Успішний педагог", в якому я перемогла, свою презентацію показувала на інтерактивній панелі. В лютому, коли я пройшла увесь Вебінар, фактично після перших уроків вже використовувала програму у школі. Не зважаючи на те, що у мене вдома стоїть на ноутбуці версія для Вебінару, я відразу пробувала, як працювати на сенсорному екрані. Оскільки інтерактивна панель стоїть у кабінеті інформатики та фізики, відповідно, пріоритет — для викладання цього предмету. Тому я відразу ж виписала, коли у вчителя фізики вікна, повідзначала собі, у які дні я можу приходити і працювати з обладнанням, і максимально користуюся цим часом.

Була навіть спільна робота з студенткою університету, яка у мене закріплена і проходила практику. Вона проводила урок з використанням mozaBook, ми це виставляли у соцмережах. Їй дуже сподобалося, бо вона — майбутній вчитель. І дівчина була приємно здивована, що освіта настільки пішла вперед і користується такими сучасними методами та програмами.

Дітям нашим також дуже подобається. Вони біжать до дошки розв'язувати кросворди, вправи. Їм подобається олівчиком писати, малювати, підбирати варіанти відповідей. Це класно.
Які у вас враження від Вебінару з mozaBook та mozaWeb?
Мені сподобався. Доступний. Не багато речей, які я не відразу змогла зрозуміти, але без проблем з цим розібралася. Тобто поки слухала, все розуміла, а коли дійшло до домашніх завдань, якщо щось не виходило, повторно передивилась у лекції, повернулася і доробила.
Скільки часу зайняло освоєння програми?
Загалом, мені легко йшло. Важко було проходити тільки перший Вебінар, поки інсталювалася програма, я вибирала максимальний розмір, мій ноутбук дозволяв таку можливість. Це забрало найбільше часу, але я не сиділа біля ноутбука весь час, поки інсталювалася програма. І, здається, що у другій лекції Вебінару було домашнє завдання з величезною кількістю різних піктограмок. Не знаю, чи це були змінені Вебінари і раніше більш детально про ці речі розказували, бо у цій лекції не знайшла усієї інформації. Я наробила трохи помилок, але 80% виконала, хоча і були у завданнях такі піктограмки, про які я не знала. Зараз, коли я користуюся програмою, звичайно ж, що я їх знаю. А спочатку було важко. Думаю, чи доречно, відразу на навчанні вказувати, як називається і за що відповідає кожна піктограмка. Коли вже користуєшся, то на практиці легше. Це пасувало би у четверту, п'яту лекцію Вебінару давати.
Ви готуєтеся до конкурсу #SuperUrok2019?
Так, я готуюся, команда 7-их класів у мене вже є. Маю заяви батьків про дозвіл на відеозйомку, є тема. Оскільки я вчитель іспанської мови, скажу про свій предмет. Іспанська не така популярна у нас в Україні, хоча у світі нижче 5-го місця точно не опускається, тому що більше 400 мільйонів людей спілкуються іспанською. У програмі є 3D-моделі іспанською, які мені дуже подобаються. Їх не багато, але є матеріали про відкриття Америки, арабську культуру, племена ацтеків, майя, гарні вправи. Дуже класно що це все можна подивитися іспанською мовою з дуже якісною озвучкою, там гарна вимова.

Участь у конкурсі плануємо брати і вигравати:)
З учителем іспанської мови Галиною Тріль говорили, як після Вебінару йде освоєння програми, що подобається вчителям та учням в mozaBook.
Вчитель іспанської мови HBK "Школа-садок "Софія" Галина Тріль
Розкажіть, як ви використовуєте mozaBook на уроках, які інструменти вам найбільше подобаються, а які — дітям?
Почала використовувати програму я не так давно. Тому що тільки в лютому пройшла Вебінар, який відбувався з 4 до 20 лютого. Я ще початківець у цій справі, хоча пройшла усі 40 годин Вебінару, тим не менше усе ще в процесі освоєння. Звичайно, найбільше мене вразила можливість використання 3D-моделей. І я, і діти на сьогоднішній день на це реагуємо найкраще. Тому що тестова складова, інші додатки є менш атракційними. Для мене як вчителя іноземної мови можливість подивитися на архітектурні пам'ятки, вивчити, як називаються усі її елементи, це класно. Власне я й почала з архітектури. Зробити комплекс уроків про архітектуру Іспанії та Латинської Америки — це те, на чому я зараз сконцентрувала свою увагу.
Які переваги має вчитель з таким обладнанням та програмою?
Переваги, насамперед, у тому, що на підготовку витрачаєш менше часу. До прикладу, щоб знайти фото іспанського замку Альгамбра у всіх ракурсах і показати в такому обсязі, який може дати ця 3D-модель, ти витратиш багато часу. А тут — вже все готове — береш і використовуєш. І звичайно, що який би ти текст учням не читав і не розповідав, як це красиво, навіть можеш показувати власні фотографії, де ти був і ось сфотографувався біля цієї пам'ятки, як їм донести, наскільки вона є гарною, якщо вони ще самі не бачили? А так ти разом з дітьми реально туди "переносишся" і можеш подивитися, як усе це виглядає. Доторкнутися не можеш, але бачиш це перед собою. Я не знаю, чи вони за кілька років згадають, як називалася вежа, але вони однозначно запам'ятають назву замку і те, що вони хоча б його бачили. Бо швидше за все, пройде 3-4 роки і діти не згадають, про який замок вони читали. Але замок, який вони бачили, точно пригадають.
Скажіть, чи достатньо навчання на Вебінарі, щоб впевнено користуватися програмою?
Я думаю, що так. Принаймні зараз, поки я працюю, я не відчуваю, що мені треба щось більше. Навпаки, я повертаюся на ті лекції Вебінару, які я уже пропрацювала, і ще переглядаю інформацію, яка вже, можливо, призабулася, або, можливо, десь я не достатньо звернула на неї увагу. Наразі я не відчуваю, що в мене є брак інформації, яку я не можу знайти.
Галино, ви обмінюєтеся з колегами враженнями, досвідом використання програми?
Ми обмінюємося ідеями, особливо це у нас почалося з Вебінару, який ми одночасно з колегою проходили. Мені так виходило, що проходити Вебінар я могла тільки десь з 10-11 вечора. Не складалося у мене швидше. Ти проходиш і дивишся — перша година ночі, половина другої — а ще те глянути треба, і ще той кусочок, і ще той кусочок. Приходиш вранці на роботу: "Слухай, а ти оце бачила? Ага, ти бачила рослинку, а я — метелика розглядала, легені вивчала". Однозначно, що як будь-яка дитина ти хочеш похизуватися тим, що побачив і дізнався щось нове. Хоча я не є нульовим користувачем, бо є люди, які таким чином користуються технікою, але для мене така програма — це бомбезна суперможливість для того, щоб учнів зацікавити і заохочувати прочитати кусочок тексту до чогось з тим розрахунком, що потім буде, я не можу сказати, винагородження, але інша форма роботи, яка буде для них цікавішою.
Як ви думаєте, як такі новинки будуть впливати на успішність дітей у школах?
Я думаю, що діти будуть просто краще запам'ятовувати інформацію. Однозначно, що це підвищить їхню мотивацію до вивчення нового лексичного матеріалу, який, якщо його подати сухо — просто у паперовому варіанті — з 10 дітей у групі вивчить двоє. Це є 20 відсотків. Якщо ти додаси ще відеоконтент, 3D-зображення, онлайн-тестування чи ще якісь програми, я думаю, що цей показник підніметься до 60-70 відсотків. Однозначно, 100 відсотків дітей ніколи не будуть вивчати. Але те, що відсоток дітей, які зацікавляться навчанням, підніметься, як мінімум, у 2-3 рази, я вважаю, буде однозначно.
Учитель фізики та інформатики Валерій Семенюк розповів про власні дослідження проведення уроків з мультимедійними засобами та без них в контексті успішності учнів.
Вчитель фізики та математики HBK "Школа-садок "Софія" Валерій Семенюк
Валерію, які у вас враження від навчальної програми mozaBook та Вебінару для учителів?
Програма на сьогоднішній день є однією з найкращих. Дмитро чудово провів навчання, як на мій погляд педагога з 30-річним стажем, він — молодець! Але разом із тим, оскільки я зіштовхуюся з інформатикою, для мене найскладнішим був 2-й модуль. Це пов'язано із тим, що давали дуже багато означень, коли ознайомлювали з інтерфейсом програми. Але пізніше я і колеги освоїлися з програмою і дуже добре зробили домашні завдання.

Учителі в захопленні, усі. Почалася така ланцюгова реакція — а ви вже пройшли чи не пройшли? Кожен хоче встигнути записатися — у школі це йде у нас на ура. За інтерактивною панеллю стоїть черга. Відкритий урок без інтерактивної панелі — про це навіть не може бути мови.

Єдина проблема зараз у тому, що вчителю потрібно вдома сісти й затратити багато часу, якщо він розробляє урок на кожен день. Я фіксував сам — від 2 до 3 годин на підготовку одного уроку з інтерактивною панеллю: додати 3D-моделі, анімаційні ефекти, все наповнення. Але коли я проводив такий урок у 7-му класі, не було ні одного зауваження, тиша, робота ідеальна! І в кінці уроку діти, коли виходили, казали: "У нас ще такого уроку не було!" Оце величезний плюс.

А взагалі вся ваша компанія — молодці! Це такий самоцвіт для освіти. Я от зовсім недавно побачив, що з'явилися нові 3D-моделі. Мені, як фізику, вони дуже підходять. Єдине, що у нас школа з посиленим вивченням іспанської, і вчителі просять допомогти з підключенням ресурсів іспанською мовою.
Які інструменти програми найчастіше використовуєте?
Мені як спеціалісту всі інструменти підходять. Звичайно, що 3D-моделі — це нестандартно і дуже цікаво. Можна з усіх ракурсів подивитися на вибраний об'єкт, предмет чи явище. І ще особисто мені дуже сподобався підбір шаблонів для ігор. Єдине, що необхідно методично для свого предмета наповнити їх.

Коли проходив навчання, то мені було легко це освоювати і дітям добре таке давати в кінці уроку як рефлексію. Дуже хороша річ. Кирилиця підтримується, кольори також. Ніяких підводних каменів я не знайшов.
У вас великий педагогічний стаж. Можете порівняти роботу вчителя, коли ви починали і зараз — через 30 років...
А вона нічим не відрізняється. Єдине, що мені з технічним забезпеченням легше працювати, інтенсивність уроку зростає — з інтерактивною панеллю за одиницю часу можу більше показати, опрацювати, закріпити з дітьми матеріалу. Плюс в тому, що матеріал не є відірваним. Навіть якщо у ході виникне якась проблема, я можу наживо це розглядати, розв'язувати, підключатися до інтернету і знайти потрібну інформацію. А наукові знання — закон Ньютона — яким був 100 років назад, такий і зараз. Це не змінюється.
Валерію, розкажіть, як ви обрали професію вчителя?
Це покликання. І все ж це пов'язано з інформатикою. Я — фізик. І коли прийшов у школу в 1985 році Юрій Єршов впроваджував інформатику і мені, так як я був молодий, — підеш на курси. З тих пір почалося засвоєння комп'ютерних технологій, починаючи від безмашинного варіанту, алгоритмічної мови, потім Basik, Paskal і так далі. Тішить, що сучасні діти у нас в школі вивчають Python. У Малій академії наук пишуть програми учні і школа підтримує цей напрямок.
Як, на вашу думку, на успішність дітей впливатимуть сучасні технічні засоби та програми?
Це питання дослідження. Однозначної відповіді я не скажу. Єдине, для вчителя полегшується подача інформації, а сприйняття дітей зростає. Бо це віртуальний світ — все дуже швидко і якісно. Але теорему Піфагора треба знати, чи буде у вас у класі інтерактивна панель, чи ні. Основа навчання — знання.

Я думаю, що в перспективі це дасть свій позитивний результат. Хоча, з іншого боку, я вже проводив свої дослідження і якщо я говорю якісь твердження, то я переконаний у цьому. Років 7-8 назад я проводив експерименти на уроках фізики з використання проектора та мультимедійних засобів у 8-му класі. Паралельно йшли уроки із застосуванням мультимедійних засобів: проектор, фільми, програмні продукти, а у іншому класі — традиційний варіант уроків. На виході — ніякої різниці. Єдине, що для вчителя мультимедійне забезпечення полегшує роботу. Але по рівню знань у дітей я особисто різниці не побачив.
Все ж таки основне у навчанні залежить від педагога?
Дуже багато. Тобто, онлайн-курси, які пропонують, начитка лекцій — цього всеодно не достатньо. Дитина має систематично опрацьовувати матеріал, вирішувати ті проблеми, які ставляться. Засоби і програми не замінять педагога.
Хто відважиться поєднати навчання на Вебінарі з участю у конкурсі #SuperUrok2019, повідомляємо:
ПІДПИСУЙСЯ НА НОВИНИ