pixel
 

MakerSpace Lviv

Про літні навчальні табори для школярів, участь львівської команди у Всеукраїнському Чемпіонаті з Minecraft та двох суперАнь
Вчителька інформатики, яка з командою взяла участь у Всеукраїнському Чемпіонаті з Minecraft, освоює нові методики, інструменти для проведення уроків і витрачає десятки годин часу на самоосвіту щотижня — Анна Величко. Засновниця MakerSpace Lviv, яка знає, як мотивувати найкращих вчителів і створити сучасні навчальні курси для дітей — Анна Косарєва. Обоє розповіли нам чимало цікавого — буде що почитати батькам та вчителям!
Анна Величко проводить заняття
Анно, ти з командою взяла участь у Всеукраїнському Чемпіонаті з Minecraft. Як все пройшло, які результати?
Можу сказати, що було нелегко. Моїм завданням було створити єдину команду, разом з дітьми дослідити нові технології, задати напрямок і концепт в роботі, збудувати місто та збагатити його актуальними smart-технологіями.

За 4 дні активної роботи ми створили гармонійне місто, у якому всі технології взаємопов'язані між собою, це інший рівень взаємодії людини із природою міста та комунікація з міським простором. Воно абсолютно енергонезалежне та самостійно забезпечує себе електрикою за рахунок біопалива, енергії сонця, вітру та теплового колектора. У нас є хайперлуп, гідропоніка, вітряки, теплова станція, автоматична станція для сортування сміття, школа, парк розваг, сільське госпосподарство, альтернатива сервісним, комунальним, рятувальним та поштовим службам у вигляді дронів та магазини самообслуговування. Це все будувалося з дерева — природного екологічного матеріалу; скло дозволило створити відчуття простору, а для основи стін та фундаменту використали екологічний бетон.

Я цілком задоволена роботою команди, в нас вийшов, досить гідний проект, в надзвичайно короткі терміни виконання, і результати також є — нам не вистачило лише кількох балів до фіналістів (стаття), але ми перемогли в додатковому конкурсі чемпіонату, як креативна і відкрита команда, яка ділилася своєю роботою і популяризувала MEEchampionshipUkraine серед освітян.
Скільки часу тривала підготовка команди, це твій перший досвід менторства учасників Чемпіонату?
Так, це мій перший досвід. Щоб стати тренером Minecraft Education Edition(MEE), мені довелося з"їздити в Київ, пройти багато навчальних курсів та тестів. Цього року нам дозволили комплектувати команду з 2-5 дітей, з якими тренеру комфортно було б працювати. Скориставшись цією можливістю, взяла в команду дітей, які з лютого зі мною проходили курс Minecraft Architecture. Тому можна сказати, що підготовка тривала 4 місяці і бійці були готові.
Що б ти порадила з свого досвіду тим, хто захоче взяти участь в Чемпіонаті з Minecraft наступного року? І чи планує твоя команда повторити?
Кожен з команди MakerSpace (дитячий склад) мені сказав, що участь в наступному році брати буде, діти попросили відразу ж їх записати.
На рахунок порад, важко щось говорити, адже я не бачила, що зробили інші. Були деякі проблеми технічного чи організаційного характеру, загалом чим більше особистого досвіду має тренер, тим краще, тут важливий тайм-менеджмент, чітке дотримання свого курсу і цілей.
Анно, з соцмереж кожному видно, що ти береш участь у різних проектах, навчаннях, скажи, скільки часу в тебе займає самоосвіта? І що тебе мотивує?
Якщо чесно, самоосвіта забирає дуже багато. В середньому, 5 годин на тиждень присвячую вивченню англійської мови, ще 2-3 години йде на дослідження можливостей MEE, ще 1-2 годинку читаю різні сайти про ІТ-інновації, презентації нових продуктів, переглядаю ресурси, які пропонують використовувати на уроках. Нещодавно закінчила Вебінар з mozaBook та mozaWeb, якщо слухати тренера Дмитра на швидкості 2, це суттєво економить час і звучить дуже кумедно:) А зараз, при підготовці табору, то мабуть годин по 5 в день я шукаю те, що буде відповідати темі та ефективному результату.

Стосовно мотивації, займаюся тим, що люблю і мені подобається це робити, власне, самоосвіта сприяє якості роботи, креативності та натхненню.
Наталя бере інтерв'ю в Анни
Часто доводиться чути, що сучасних дітей потрібно зацікавлювати до навчання. Як це у тебе виходить?
Багато хто каже, що в мене просто цікавий предмет:) Насправді, намагаюся говорити з дітьми, дізнаватися їх захоплення та включати їх в навчальний процес, бути в курсі того, чим живуть мої учні. Наприклад, MS Word ми вивчали на книжці "Ракета на чотирьох лапах" в молодших класах. Старші класи знаходили цікавинки у біографіях Джобса, Маска, Цукерберка і Монатіка :) та створювали свою біографію. Або завдання з програмування проходили етапами, хто виконав першим, той вибирає пісню, яку слухає весь клас. Протягом уроку виходило десь 8-9 пісень і в різних класах своя музична підбірка, а під музику дітям було фаново працювати.
Анно, розкажи які навчальні програми ти використовуєш на уроках?
Для вчителя інформатики вибір не великий, адже треба прив'язуватися до навчальної програми, а в 1-6 класах, у яких я викладала, сильно і не розженешся. Стандартний офіс, paint, code.org, scratch, blockly — нічого надзвичайного Щоб зробити навчання цікавим, інтегрувала уроки TheFuture та Digital storytelling.

А в MakerSpace я можу відриватися на повну, улюблені Minecraft Education Edition і Mozaik Education, власне ця парочка створює неймовірні і надзвичайно ефективні STEM-уроки. Також використовую Tynker:Coding for Kids, його до речі, даремно недооцінюють.
На занятті
Ти працювала у різних школах та колективах. Наскільки є запит на креативних вчителів, які хочуть робити власні проекти, а не лише виконувати задану програму?
Запит на хороших вчителів сам по собі великий, але хороших і креативних треба шукати довго і натхненно або вирощювати свого. Зараз дуже популярні "авторські розробки", "новітні методики" і чим більше буде популяризуватися НУШ, тим буде більше попит на креативних вчителів. Тут треба розуміти, що креатив сам по собі це добре, але він має нести в собі не одиночний спалах раз на місяць типу "дивіться, ми щось зробили!" Якщо вже вчитель креативить, то він має підв'язатися до навчальної програми і бажано, щоб все було логічно та послідовно, несло результат. У нашому випадку діти чомусь потрібному навчилися і можуть застосовувати на практиці, а не просто діти були в захваті і скачуть зайчиками на урок.
Як ти вважаєш, що в умовах реформування освіти залежить саме від учителів. І що необхідно вчителям, щоб навчання в школах стало якіснішим?
Важке питання, адже я не працювала в державній школі і лише за відгуками колег можу уявити, що діється саме в них. Стосовно того, з чим я працюю — предмет інформатика за реформою плаче. Багато непотрібної теорії, на якій побудована така ж непотрібна і не цікава практика, нелогічне планування: чому діти в 5-му класі вивчають лінійні алгоритми, а в 7-му, як відправляти email? Я не знаю, хто складає ці програми, та вони дуже далекі від реалій сьогодення, коли діти використовують техніку повсякденно.

Вчителям бракує ресурсів. Минулого року проводила Годину Коду у 86-й школі, в класі стоять стаціонарні ПК з відсутнім нетом, і на ньому нічим, крім встановлених програм, не скористаєшся... Якщо в початковій школі це ще не критично, то в старшій — вчитель не має, на чому вчити дітей. Як можна говорити про хмарні технології, різні види доступного навчання, цікаві ресурси, якщо це все діти просто слухають? А виходячи, все забувають. Окремо хочу сказати про самоосвіту — вчителю інформатики треба бути в курсі хоча б новинок в ІТ-світі, тоді йому завжди буде, що розказати і чим поділитися, він матиме навички, як одні і ті самі знання подати з інших ракурсів і щоб це "чіпляло" дітей.
Наскільки сучасне обладнання: комп'ютери, інтерактивні панелі впливають на рівень освіти в школах?
Про ПК не говоритиму, це очевидно, що у вік комп'ютерізації і технологій вони мають бути в кожній школі. Я понад рік працювала з панеллю EdPro, діти з більшою цікавістю слухають вчителя, їм хочеться спробувати самим, відчути і побачити, як наслідок — ефективне засвоєння матеріалу. Звичайно, така панель має бути в кожному класі, а не одна на школу, бо тут як з креативністю, разово — це весело, але має бути логічно і послідовно вибудований процес навчання, а інтерактивні панелі інтегровані в навчальний процес.
Анно, в тебе є кумири в професійній сфері? Та які ти ставиш перед собою цілі?
Так, звичайно є. Читаю про досягнення вчителів Global teacher prize — це і мотивує, і надихає одночасно. На сьогодні маю декілька цілей на це літо: пройти весь курс навчання для Minecraft Certified Educator і Microsoft Innovative Educator, провести 6 тижнів літніх навчальних таборів та гарно відпочити у відпустці, щоб набратися сил.
Про навчання дорослих та дітей в проекті для школярів MakerSpace Lviv розповідає Анна Косарєва.
Аню, почнемо прямо — де шукати креативних вчителів, менторів, з якими можна робити такі оригінальні навчальні проекти, які ви робите в MakerSpace Lviv?
Вони до нас приходять самі. Аня Величко підійшла до нас на проекті Місто Професій, сказала, що ми їй подобаємося і що вона хоче працювати з нами. Так само інші вийшли на зв'язок. Єдине, що таким людям потрібно не заважати і сприяти їхньому навчанню. "Я хочу на тренінг у Київ!" — будь ласка. "Я хочу на цей вебінар," — будь ласка! Тоді, як мені здається, маючи підтримку найбожевільніших ідей, викладач буде змотивований працювати ще драйвовіше, ще більше і їм потрібно оплачувати роботу!
Оплата — це базове?
Ні, спочатку треба бути достатньо упоротими і поділяти їхні ідеї, мрії, прагнення, цінності, а потім — оплачувати роботу. Людина може бути з вами довго, класно якийсь час, але у неї потім виникнуть певні проблеми, які треба закривати фінансово.
Як ти вибираєш людей в команду? З яких сфер ваші працівники?
Як ми беремо адміністраторів? У них мають бути кльові татухи та кольоровий колір волосся. У хлопців має бути пірсінг у вусі, якось так. Вони повинні прийти і справити враження зацікавлених у освіті, вони мають прийти і розуміти вже на старті, чому вони прийшли до нас. Вони можуть не знати всіх тонкощів, але мають знати, що це про освіту, про те, щоб наступне покоління виросло у кращих умовах і про те, щоб вчитися було цікаво.
Зараз, у літній період, ви продовжуєте навчальні табори. Розкажи, чим відрізняється літня програма? На яку аудиторію ви орієнтуєтесь?
На початку червня у нас були табори для підлітків. Вони були про розробку ігор, про ракетобудування та 3D-друк, а протягом усього літа у нас йдуть табори для дітей 7-10 років. Ми хотіли для старших навчання робити, але самі батьки звернулися, приводять дітей, тому ми беремо і семирічних :)

Чому ми будуємо навчання на базі Minecraft? Тому що це дуже крута тулза для того, щоб у грі навчати будь-чому від математики до тієї ж хімії, від англійської мови до історії мистецтва, від архітектури до ньютонівських законів. Це програма, яка дозволить доступно пояснити дітям, як функціонує цей світ, якими були динозаври і чому вони літали?

Одна з мам розповіла, що дитина встала вночі і пішла дивитись про машини, які їздять на газу, відповідно, така зацікавленість у дітей, по-перше, завдяки Ані, а по-друге, діти люблять Minecraft, а вчитися за допомогою того, що ти любиш, набагато цікавіше.
Що мають знати діти, які до вас хочуть в табір? Можна без підготовки чи потрібно мати певні навички?
Переважно, у таборах з Minecraft ініціатори приходу — це діти. Зараз так склалося, що переважна більшість дітей знає і грає у Minecraft. Чи потрібна базова підготовка? Якщо прийде дитина, яка ніколи не бачила цю гру, то за день-два їй усе пояснять. Є діти, які не бавляться на ноутах. Бо наш Minecraft: Education Edition, який підходить для навчання, встановлений на ноутбуках. А діти переважно бавляться на смартфонах чи планшетах. Відповідно, діти у нас освоюють клавіатуру, мишку. Всі екрани у нас з захисним покриттям, бо діти тицяють пальцями по екрані :)
У вас в таборах інклюзивне навчання. Розкажи детальніше.
Якщо у нас в групі 11 дітей, то ми можемо взяти одну дитину з особливими освітніми потребами, не залежно від того, яка це саме особлива освітня потреба. Чому ми так робимо? Бо у наших викладачів є такий досвід роботи і ми дивимося на дитину. Єдиною умовою прийняття будь-якої дитини в табір, є її готовність до навчання у таборі. Не залежно від того, чи це дитина з особливими освітніми потребами чи ні, з діагнозом чи ні. Зараз усі навчаються, бігають, всі задоволені. Наші викладачі уміють працювати з дітьми з особливими освітніми потребами. Це є наша соціальна відповідальність.
Розкажи за STEM Minecraft Summer Camp. Ви організовуєте його для наймолодших. Чому вибрали саме такі теми: динозаври, космос, будування ракети та кафе?
У мене і в Ані є діти. Троє на двох. І обираючи ці теми, ми взяли те, що цікаво нашим дітям, які за віком такі ж, як і ті, кого ми навчаємо. Ідеальний кандидат — це моя донька, яка мріє побудувати Minecraft-кафе, і таких дітей є багато, а робити це найкраще у таборі. Окрім того, ми зробимо дітям екскурсію в один з ресторанів, пояснимо, як з економічної точки зору працює кафе.
— Мамо, я зроблю лимонад і продам його!" — добре, але скільки ти на цьому заробиш?
— ???
— Там же є якась собівартість, ти вкладеш кошти у продукти.
— Ааааа!
Це так, щоб дітям було зрозуміло, як все є у житті.

Техніка — це для хлопців, це про танки, машини, поїзди. І це про мого сина. А динозаври — це захоплення Аніного сина. І ми зрозуміли, що не будемо обмежуватися тільки вивченням динозаврів, а зробимо табір про National Geographic. Це буде про те, чому створилася Земля, як жили динозаври, чому вони зникли, що було до великого вибуху, звідки беруться урагани та чому на Місяці є кратери?

А космос.. Всі маленькі діти це люблять. Якщо подивитись на те, що ми читаємо у Книжковому Леві, там є дитячі книжки про космос. Вони найзатасканіші. Бо всі діти їх дивляться і мріють про зорі. Як на мене, дуже круто це підтримати і дати їм змогу мріяти. Ми ходимо на екскурсію в обсерваторію, ми дивимося на ті всі прилади, на моделі Сонячної Системи, ми мріємо полетіти до зоряної системи Альфа Центавра і це круто. Мені так подобається, що тут ми працюємо з мріями!
Які практичні навички будуть у дітей після відвідання цього табору? Чи ви не ставите собі таких завдань.
Якби ми не переслідували такої мети, то це би було просто day care, типу як прийшов, здав дитину в "Дитячу Планету" і забрав її в кінці дня щасливу, спітнілу і оглохлу. У нас кожен табір має своє призначення. По-перше, загальні знання з конкретної теми: як був створений Всесвіт, як функціонує кафе, як винайшли парові машини, чому ракета летить вгору і ракета Фалькон мала оперення.

Окрім того, діти будуть освоювати певні математичні навички. Навіть якщо дитина ще маленька, і їй буде важко оперувати дво- чи тризначними числами, вона буде вміти складати якісь менші числа. Вони зрозуміють геометричні фігури, бо це буде необхідно для того, щоб побудувати динозавра чи ще щось у Minecraft. Вони будуть розуміти пропорції та ділення. У них буде більший запас англійських слів, оскільки наша версія не є локалізована. Це офіційна англомовна версія гри. Відповідно, дитина вивчить назви матеріалів, з яких буде щось будувати, англійською мовою. І ще кожна дитина навчиться працювати в команді. Один з учасників табору вчора сказав: "Хлопці, ми маємо вирішити колективно, які саме гірки будуть на нашому круїзному лайнері!" Тому вони вже радяться між собою і розуміють, що треба приймати разом рішення.
Яка програма на липень-серпень?
Ми закінчуємо табори в перших числах серпня. Наші викладачі йдуть на заслужений відпочинок до вересня. Зараз ця програма повторюється. Батьки можуть купити весь пакет, там ще йде знижка, або можна записати дитину на один-два табори.

У липні ми маємо DINO MINECRAFT, TECHNO MINECRAFT, MINECRAFT CAFE, SPACE MINECRAFT. Можна обирати один із таких тижневих курсів, вони є повністю незалежні один від одного. Моя донька вибрала MINECRAFT CAFE, вона вже бачить там надприбутки, і що вона там буде в гарному платтячку. Останні 2 табори ми будемо проводити в приміщенні школи ThinkGlobal на Зеленій.
З досвіду тих курсів, які ви вже проводили, кого у вас більше: хлопців чи дівчат?
Насправді, все залежить від теми. Я бачу, що на курсі про кафе буде більше дівчат. На техно у нас футбольна команда з 11 хлопців. І вони там дають Ані жити. Але загалом на курсі з Minecraft немає гендерної невідповідності, там однакова кількість дівчат та хлопців. Просто на табори, особливо на техно, ми вибрали такі теми, що можуть бути дівчатам просто не цікаві.
Яким ти бачиш MakerSpace Lviv за кілька років?
Я не знаю. Три роки ми продовжуємо закуповувати обладнання та проводити курси, ми маємо шалене соціальне навантаження на нашу діяльність, бо ми не прибуткові, non-profit organization. І тому в нас є постійно запитання: а кому крім нас та тих дітей, за яких ми відповідаємо, це ще потрібно?

Наразі є якась діяльність в місті, але я не бачу чітких результатів. Немає потрібного простору. Крім того, у міста є УДЮМ-ки, в яких проводять час від часу курси для шиття, в міста є бібліотеки, палаци культури, ще щось, але для діючого Maker Space Lviv місця чомусь не знаходиться. Тому якщо ми і надалі будемо мати таке велике соціальне навантаження з безкоштовним лектріями для дітей, з закупівлею техніки та навчанням викладачів, з Годиною коду, з оцим усім, не знаю.

Ми на комерційній оренді. Безкоштовно читаємо один курс в Елексі, а за все решту ми оплачуємо оренду, платимо зарплату людям, які працюють в Maker Space, платимо за матеріали, ми маємо адміністративні витрати, на які заробляємо.

Maker Space у Львові буде, бо ми, як сказав один мій знайомий, достатньо упороті, щоб він був. Просто, чи буде він такий соціальним, як є зараз, без підтримки міста, я не впевнена.

До уваги читачів нашого блогу, ми будемо продовжувати шукати цікавих людей та школи чи проекти, які вже сьогодні пропонують сучасні освітні програми, літні курси чи на постійній основі. Підписуйтеся на нашу сторінку в ФБ, щоб бути в курсі подій!