Творці української версії mozaBook: ІСТОРІЯ.
Знайомство з Наталією Новіцькою
"Кожен день на роботі я мандрую в машині часу. В mozaBook є величезний іструментарій, ти бачиш і вибираєш певні приклади і з цього можеш творити своє," — Наталія запально розповідає про програму mozaBook.
Вона підходить до панелі і відкриває різні віконця: "Можеш накидати всього: схем, малюнків, відео показати. Можеш створити свою власну презентацію, яка не буде схожа на будь-яку іншу і наситити її так, як вважаєш за потрібне: малою інформативною кількістю чи навпаки, тестовою чи розповідною. Це вже залежить від вчителя. Тут дають потужний вибір інструментів. І ти ними оперуєш, жонглюєш — твориш свій продукт. А якщо він високого рівня, ним можуть скористатися інші вчителі, додаючи щось своє. Це круто!"

Зараз Наталя перекладає бази даних — зображення та елементи, які є у програмі. Також вона адаптовувала відео та 3D ролики з історії. "Наповнення з історії дуже цікаве, просто "щелепа відвисає", коли ти бачиш цю, скажімо, єгипетську, піраміду в розрізі, збоку, знизу і можеш здійснювати прогулянку по ранньому середньовічному місті в Англії. При чому все зображено детально, правильно, ще й можна наблизити, подивитись згори, в розрізі, в лінії часу. Плюс, є звуки середньовічного міста і все це разом створює загальну картину присутності, ніби я там ходжу, щось роблю, слухаю," — ділиться враженнями Наталія.
Ми старалися зробити не сухий дослівний переклад поданого контенту, хотілося адаптувати його під нашого україномовного слухача. Контент добрий і відповідає шкільній програмі з всесвітньої історії.
Про "начинку" каже, що відео йдуть короткими окремими шматки сюжету: "Зміст фрагментований, ти не можеш дуже багато втиснути в інфоблок. Одна історична подія може складатися із кількох 3D та звичайних відео. Ми старалися зробити не сухий дослівний переклад поданого контенту, хотілося адаптувати його під нашого україномовного слухача. Десь підсилити зміст, десь пояснити причину чи ключовий момент, десь доповнити так, щоб був зв'язок поданої картини з подіями, що відбувалися на геополітичній карті світу. Ми писали про причини виникнення чогось і вплив винаходу чи явища на подальший хід історії. Контент добрий і відповідає шкільній програмі з всесвітньої історії."
Особисте зацікавлення в Наталі викликає робота над новим форматом та освітніми інструментами. "Такого не було раніше. Це не тільки візуальні можливості, ти можеш бачити тривимірні зображення чи звичайні відео, які не просто відзняті, а промальовані, з схематичним поясненням, з наповненою інфопанеллю та професійним озвученням. Треба рухатися вперед — час від нас цього вимагає. Ми ж у побуті не користуємося чорнильними ручками, не їздимо у каретах, тому нові технології просто рвуться в освіту. І вони вражають. За такими речами майбутнє. І це точно додасть драйву до навчання," — підсумовує вона.

Історією Наталя захоплюється з шкільних років, тому й вибрала на міжнародному факультеті Рівненського інституту слов'янознавства спеціальність історію та іноземну мову. "Те, що я люблю найбільше з усіх періодів історії, — це медіавістика. Так раділа, коли працювала над контентом того періоду в mozaBook та mozaWeb. Все, що тоді відбувалося, дуже вплинуло на розвиток людства," — каже Наталя і додає, що це просто не може не сподобатися учням.
Вчитель повинен бути тим, хто показує, фільтрує і направляє інформацію. Стосовно історії, навчання має бути не по факту, а насамперед, вчити думати і дискутувати.
Дітям необхідне таке нове обладнання і програми, переконана Наталя: "В сучасному світі, де учні — лампочки, не можна лишатися свічкою і розказувати з позиції свічки, як горіти. Вчитель має говорити на одній мові із школярами. Діти мають доступ до будь-чого в інтернеті. Вони можуть в оригіналі читати твори чи дивитись документалки. Вчитель повинен бути тим, хто показує, фільтрує і направляє інформацію. Стосовно історії, навчання має бути не по факту, а насамперед, вчити думати і дискутувати. Кому потрібне заучування дат і подій без висновків, обговорення і пошуку причин?"

Перейшовши до обговорення освітніх методів викладання, Наталя каже: "Сучасна шкільна освіта зараз дуже потребує хоча б нових інструментів, як я думаю. Тому що вона зародилася в епоху індустріальну і так успішно молотила 50 років. І треба це все з чогось змінювати. А сучасний світ міняється не по роках, а по днях, мобільність та ІT-технології всюди. Наші дітки дуже кмітливі, це майбутнє нашого суспільства, ми повинні подбати про їхню ефективну освіту. Нові "гаджети" у навчанні відволічуть їх від другорядного інфошуму і спрямують в навчання, науку. Стосовно таких програм, думаю, що їх повинна мати кожна школа. І державна підтримка має бути однозначно".
В mozaBook можна брати матеріали з Google, картинки, свої малюнки та тексти чи уривки документальних фільмів і створювати авторські презентації, унікальні лекції.
Наталя наголошує, що оцінює mozaBook, не як експерт з навчальних програм, а, насамперед, як спроживач, історик за фахом і людина, в родині якої є вчителі та сучасні школярі. "Я бачила, як викладають шкільну історію та академічну в інституті, сама викладала і розумію, що зараз потрібно. Крім освітніх реформ нам необхідні нові інструменти. Вже не поясниш на пальцях, не роздрукуєш і не покажеш на листочках — як було вчора," — роздумує Наталя.

Вона в захопленні від багатомовності mozaBook, де будь-який ролик чи тест можна відкривати на різних мовах. Для шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов — це знахідка. "І, як я бачу, тут є можливості не тільки для вчителів, а й для викладачів у вишах. Сучасні приватні вищі навчальні заклади хочуть надавати якісні послуги? В mozaBook можна брати матеріали з Google, картинки, свої малюнки та тексти чи уривки документальних фільмів і створювати авторські презентації, унікальні лекції," — розповідає Наталя.
Такі можливості в mozaBook, як панель із адміністративними записами — батьки, учні, вчителі — відображає усім учасникам навчальний процес, видно і саме оцінювання, і хто де зараз проводить урок. "Мені здається, що в школах, де це буде запроваджено, навчальний процес буде на порядок вищим і організованішим. Цій всій адміністративній системі це додасть плюсів, прозорості і допоможе створенню зв'язків між дітьми та батьками, працівниками освіти і керівництвом закладу. Я маю на увазі сам трикутник навчального закладу, а не всієї системи шкіл," — пояснює Наталя.

Наталя у 2005 році відвідувала лекції у Вищій Школі Менеджменту в Варшаві по програмі обміну студентами. Каже, що тоді була вражена, що у бібліотеках був вільний доступ до комп'ютерів. На лекціях викладачі частіше пропонували електронні книги, джерела з інтернету, ніж друковані джерела і це спрощувало доступ багатьом студентам. "Найбільше мені сподобався авторський підхід до подачі лекцій, — пригадує Наталя — Кожен викладач підходить до цього творчо і робить свій формат, як йому подобається, в чому він сильніший і чим може поділитись. Там робили відступи від теми і ділились своїми висновками, дослідженнями. Там ніхто не викладає сухо матеріал з начиткою. Студенти постійно в русі за думками викладача, який просто стимулює їх думати — як було тоді, як є зараз і буде потім? і він запитує: "Як ви думаєте?" Тобто, це не буває просто подача сухої інформації. З нашого інституту також запам'ятались лекції тих викладачів, які фанатіли від своєї справи і дуже класно читали нам лекції, ми були захоплені і слухали не відволікаючись."

Повертаючись до програми mozaBook, mozaWeb Наталя зазначає, що таким інструментам точно будуть раді як вчителі, так і учні.