pixel
 
Інтерактивна Музична Абетка від Nravo Kids
Інтерактивну книжку для першокласників розробила команда Nravo Kids спільно з Центром музичного розвитку "Темпо". На уроках або вдома діти зможуть вивчати літери з піснями, музичними інструментами та анімаціями. Про створення підручника та його наповнення розкажуть усі, хто над ним працював.
Коротко про Музичну Абетку. Тут кожна літера представлена в музичній тематиці, написання великих та малих літер анімоване. Вивчення друкованих та писаних літер проходить в ігровій формі: пазли, кольорові тести, логічні музичні та творчі завдання, вправи з написання літер, вивчення українських народних пісень та найпоширеніших музичних інструментів.
Координатор проекту Nravo Kids Наталія Табачин розповідає про ідею створення Музичної Абетки, як працювала команда та хто зможе користуватися книжкою.
Наталю, розкажи, як команда Nravo Kids перейшла до розробки навчальних дитячих книг?
Діяльність Nravo Kids починалася з дитячих розвиваючих ігор, у нас є кілька додатків для дітей різного віку і ця сфера для нас відома та зрозуміла. Минулого року я долучилася до створення проекту EdPro як співзасновник — сфера навчальних програм є не менш цікавою. Крім того, чим більше ми досліджували цей ринок, тим більш очевидним було розуміння, що таких от цікавих сучасних навчальних книг, які будуть корисні і вчителям, і батькам для домашнього використання, не вистачає.

Як мама двох хлопців, з якими ми вже пройшли перший клас, я бачу такі моменти, коли одні діти швидко схоплюють інформацію, їх усе мотивує до навчання, а є такі, хто потребує більш індивідуального підходу, через ігри, можливість повторення чи використання різних предметів, їх поєднання. Тому для нашої команди цілком логічно вийшло, що ми почали робити книжку. І для нас це був дуже цікавий проект. Зовсім новий досвід.
Як вам працювалося над Музичною Абеткою?
Наша команда невелика. Ми завжди збираємося, проговорюємо, як і що будемо робити, далі плануємо завдання, час на їх виконання та перевірку. Спочатку ми переглянули, що є на українському ринку, звичайно, що рівнялись на найкращих, на лідерів. Інтерактивних підручників у нас ще немає, але були звичайні друковані навчальні Абетки від відомих видавництв, ми дивилися, що випустив "Ранок". Перший місяць аналізували різні видання, методики, дивились на переваги та недоліки, чого не вистачає, що є базовим. Я підходила до цього і як розробник продукту, і як мама дітей, з якими ми якраз проходили цей етап навчання.

Коли вибрали варіант Музичної Абетки, знайшли партнерів, хто б надав нам свою експертизу та консультації, — це дівчата з проекту "Темпо", Наталя Завісько та Ірина Вакуліна, які є добре знаними і відомими в музичній сфері. І з цього все почалося.
Як така Абетка, на твою думку, буде доповнювати шкільне навчання?
Звичайно, що є шкільна програма, уроки в першому класі, де вчитель показує дітям, як писати різні букви. Діти повторюють і відпрацьовують рухи, це моторика. Але є чимало шкіл, які мають інтерактивні панелі або, принаймні, проектор, що дає можливість вчитися цікавіше. На такому обладнанні вчитель може відкрити в нашій Абетці анімацію написання літери і, не витрачаючи час біля дошки, пройтися між дітьми, спостерігати, кому вдається краще, а кому саме зараз слід допомогти.

Той момент, що треба записати на дошці, стоячи спиною до класу, а потім знову заспокоїти розворушених дітей і звернути їхню увагу на те, як писати літери, просто зникає. І цей час можна використати, як пропонує Нова українська школа, на контакт з дітьми, роботу в групах.

Як на мене, це додатковий засіб та можливість допомогти вчителю провести цікаво свій урок, переключати увагу дітей, які ще тільки адаптовуються в школі, і їм важко виконувати одне й те ж завдання довше 15 хвилин. З іншого боку, це надзвичайно цікаві ігрові завдання, які діти зможуть проходити на уроці або вдома з батьками за комп'ютером.

Якщо батьки роблять з першокласниками домашні завдання, вони також можуть включати Музичну Абетку, щоб подивитися, як правильно писати літери. Я неодноразово дивилася наші анімації в книжці, щоб перевірити, чи мої хлопці правильно пишуть прописні літери.
На якому обладнанні можна переглядати Музичну Абетку?
Абетку для додаткового наповнення можна використовувати в школі на інтерактивних панелях або на проекторах. Оскільки у Львові інтерактивні панелі є у кожній школі, їм в цьому плані простіше.
В домашніх умовах батьки можуть придбати цю Абетку і на звичайному комп'ютері з ОС Windows запускати і разом з дітками проходити завдання.
Чи необхідні спеціальні знання для представлення матеріалу на уроці?
Додаткових знань, крім користувацького рівня програмою mozaBook, ні вчителям, ні батькам не потрібно. Музична Абетка зручна і доволі проста в користуванні, тому нею зможуть скористатися будь-який вчитель чи зацікавлені батьки.
Про музичну складову інтерактивної Музичної Абетки розпитуємо Наталю Завісько — кандидата мистецтвознавства, старшого викладача у ЛНМА ім. М. Лисенка, співзасновника та головного методиста ГО «Центр музичного розвитку Темро» та Ірину Вакуліну — диригента, директора Молодіжного симфонічного оркестру України/YsOU, співзасновницю Центру музичного розвитку "Темпо".
Наталю, що тобі особисто подобається в Музичній Абетці?
Вона освітньо універсальна: допомагає вивчити літери, музичні інструменти та закріпити ці знання не лише через звичні віршики-промовлянки, але й через логічні й образні завдання.
Іро, які в тебе враження від роботи над Музичною Абеткою?
Стосовно Абетки, я думаю, що для мене особисто це був певний виклик. Ти ніби все знаєш, розумієш і працюєш з дітьми, використовуєш чи не щодня ігри, назви. А коли ми почали працювати з вами над Абеткою і вже були певні чіткі завдання, виникало багато ступорів, я би так сказала. Бо над очевидними для тебе речами ти ніколи не задумуєшся. А щоб дітям класно пояснити і щось особливе придумати, це потрібно було розширити свої підходи в роботі і покреативити.
Наталю, як ти оцінюєш завдання в Абетці для першокласників?
Враховуючи, з якою підготовкою діти йдуть зараз у школу, думаю, що вони будуть достатньо сильними, щоб виконати ці завдання. Окрім того, наскільки я чула і знаю, така Абетка дуже добре вливається в систему Нової української школи. Для першого класу якраз передбачаються інтерактивні заняття, забави, нерутинні завдання, для дітей це буде дуже цікаво.
Іро, як такі інтерактивні книги, нестандартні підручники, які з'являються, будуть приживатися в освітній системі?
Я більш ніж переконана, що це зайде. Діти, які починають ходити в школу, сприймають навчання через гру, через те, що їм відоме та зрозуміле. Наприклад, бачать той самий барабан, а тут ще й вивчають літеру Б. Або дитина вже знає літери і ще дізнається про музичні інструменти. Таке просто затягує і тобі хочеться дізнатися ще щось цікаве.
Наталю, що дасть дитині знайомство з різними музичними інструментами та їхнім звучанням в Абетці?
Образні асоціації. Часто для дитини складно запам'ятати будь-який новий компонент. Для цього часто використовують образний підтекст і пов'язують річ з якимось предметом, емоцією. Поєднати букви абетки зі звучанням музичних інструментів дуже вдала ідея, адже і там, і там важливою складовою є звук. Дитина зможе поєднати звучання літери зі звучанням музичного інструменти, тим самим закріпивши нову, не тривіальну образну асоціацію.
Коли і як ти б радила використовувати інтерактивні музичні інструменти?
Інтерактивні завдання з музичними інструментами варто використовувати не лише на спеціальних заняттях, але й у повсякденному житті. Тоді в дитини не складеться враження, що це якийсь спецінструмент і вона зможе використовувати можливості музики у повсякденних забавах. І це розвиватиме креативність, уважність, загострить слухові рецептори. Самі ж інструменти можна застосовувати в різний спосіб, в залежності від їхнього завдання в інтерактиві. Однак, важливо дозволити дитині самій знайти і випробувати можливості цього чи іншого інструмента. Тоді ефект від його використання буде значно кращий.
Іро, як ти порадиш органічно поєднувати вивчення музики з іншими предметами в школі?
Це власне те, за що ми боремося і хочемо, щоб так було. У тих навчальних закладах, з якими співпрацює Центр музичного розвитку "Темпо", музичні предмети інтегровують та поєднують з українською мовою, математикою. От здавалося б, що математика та музика абсолютно протилежні, але в них насправді є багато спільного. І ми знаємо, як можна розв'язувати цікаві математичні задачки, вивчаючи музику. Крім того, що це буде пізнавально, бо ти вивчаєш нове, нестандартне, це дуже фаново і емоційно забарвлено. Якщо ми говоримо про малих дітей та початкову школу, то їм потрібна можливість переключитися на щось і емоційно розрядитися.

З дітьми варто постійно займатися музикою як звичними речами. Якщо порівняти це спортивними заняттями, то з музикою результати не такі очевидні та видимі відразу, але музика робить дуже сильний вплив на розвиток особистості.
Наталю, яка музична складова впливає на навчання дітей загалом?
Ритм. Це складова, яка сприймається людиною на рефлекторному рівні. Саме тому, коли ми чуємо чіткий музичний ритм, нам хочеться відстукувати його ногою, диригувати або й навіть танцювати. Коли ж музика написана без чіткої ритмічної основи або вона постійно і дуже часто змінюється, людина фізично втомлюється і просто перестає її слухати. На основі ритму і деяких інших елементів музичної виразності (метру, темпу, динаміки, ладу) відбирають твори для, можна так сказати, "навчального фону" — це музика, яка дозволяє краще сконцентруватися під час будь-якого навчального процесу.

Якщо порівняти з іншими предметами навчання, то музика — один з найскладніших для діяльності дитини, але він і один із найкорисніших, який дозволяє дуже добре розвинутись, бо задіюються абсолютно різні частини мозку. Музика не тільки впливає на емоційний стан, а й на координацію тіла, на концентрацію, покращує уважність.
Дівчата, розкажіть, що вплинуло на зацікавлення музикою, а в подальшому на вибір професії?
Іра: У мене все просто. Для мене з 5-ти років еталоном був дитячий оркестр. Я бачила це все і дуже хотіла бути частиною такого колективу. Сама пішла в музичну школу. У нашому селі оркестром на 70 людей дуже гордилися! Грати в ньому було дуже почесно. Це гастролі, концерти, "action!" — я почала вчитися з 6-ти років і вже тому не було кінця-краю.

Наталя: У мене вся родина музикантів. Я з перших років бачила, що всі люди довкола грають на музичних інструментах. І коли я пішла в спеціалізовану музичну школу, то була переконана, що абсолютно усі навчаються в таких школах. І десь у третьому класі я зрозуміла, що існують інші школи, і не всі стають музикантами:)
Художник Віктор Сторожук працював над графікою та оформленням Абетки. Він розповів про художнє наповнення книжки та свій досвід роботи у дитячому проекті.
Вікторе, про твою графіку дуже багато позитивних відгуків, як ти вибирав стиль, кольорове наповнення?
Мені дуже приємно чути позитивні відгуки. Стилістику ми сформували ще до Музичної Абетки, коли я потрапив у проект Nravo Kids, він тоді тільки формувався, і перед нашою командою стояло завдання розробити все — від ідеї до кінцевого продукту. Мова йшла не про одну гру, а про серію ігор для дітей різного віку. Першою була розвиваюча гра для найменших діток "Хто у горах?". Все, що малювалось, спочатку обговорювала команда, потім тестували діти, крім того ми залучали в процес викладачів, батьків і такими кроками формувався наш візуальний стиль. Ми створювали не гру, а цілий маленький світ, персонажі якого ставали героями наших ігор. Крім цього треба було враховувати фактор того, що це все ж таки не статичні ілюстрації, а графіка, яку потрібно адаптовувати в проект. Під час створення гри є нюанси, продиктовані роботою програміста, які теж треба враховувати. Взагалі, розробка такого продукту — це надзвичайно цікавий процес.
Розкажи про свої враження від роботи над Музичною Абеткою.
Музична Абетка, в першу чергу, позиціонувалась на нову для нас платформу mozaBook і деякі технічні моменти, як адаптація анімацій, графіки, забирали набагато більше часу, ніж ми розраховували. Частина сформованих завдань, ідей під час роботи змінювались, вдосконалювалися. Багато чого для нас було вперше. Всі засіли за книжки і правопис, тому це був надзвичайно корисний досвід для нашої команди.

Мені було цікаво дізнатися, які вимоги до шрифтів, кольорів у дитячих навчальних книжках. Це задавало тон оформленню сторінок, завдань і загалом стилістиці книжки.
Чим робота над інтерактивними книгами відрізняється від створення друкованих книг?
Якщо коротко, то це можна порівняти з айсбергом, де окрім того, що бачить користувач, в інтерактивній книзі "під водою" залишається левова частка роботи програміста та художника.
Саме ти запропонував команді ідею Музичної Абетки...
Ідею Музичної Абетки досить швидко підхопили. У нас вже був схожий досвід, ми маємо музичну гру "Всяка музяка", яку ми робили з Кузьмою Скрябіном. Крім того, тема Абеток завжди актуальна і коли ми почали досліджувати ринок, побачили, що серед великого різноманіття абеток саме музичної немає. Тепер є!
Розкажи, яке місце в твоєму житті займає музика?
Музика в моєму житті була завжди поряд, я закінчив музичну школу по класу баян, а також я є учасником музичного гурту MOONZOO. Працюючи над Музичною Абеткою, я просто займався тим, що мені подобається і це найкращі відчуття.
Над текстовою частиною книжки працювала Оксана Ничипорук. У неї розпитаємо все про наповнення Музичної Абетки.
Як тобі працювалося над Музичною Абеткою?
Я люблю дитячі книжки і ще минулого року якось в розмові з Наталею, координатором проекту, сказала, що хотіла б попрацювати над книгами, де є більше мого творчого простору. З появою мобільних додатків "Хто у горах?", "Всяка Музяка" казки про наших героїв мені прямо "просилися" — так на блозі nravokids.сom з'явилася ціла рубрика "Наші казки".

Музична Абетка в цьому плані не є звичайною книжкою, а швидше збірником цікавих завдань для дітей. І робота над нею була для мене більше пошуковим та дослідницьким процесом з елементами творчості.
Оксано, чим тобі подобається Музична Абетка?
Мені імпонує те, що діти, які росли на іграх "Хто у горах?", "Всяка Музяка", бавилися Творчими Нравками, тепер побачать своїх улюблених героїв у книжці. Дитинство та вільна гра продовжується. Вивчати літери — це класно. І тим, хто не знає ще всіх літер у першому класі, і тим, хто вже знає увесь алфавіт, тут буде цікаво.

Книжка зручно структурована для вчителів: літери впорядковані так, як вивчають у першому класі, назви інструментів йдуть з наголосами, написання великих та малих літер анімували відповідно до посібника "Єдині зразки каліграфічного письма букв українського алфавіту та цифр" — відкриваєш і бачиш, як правильно писати літеру. Дітям це швидше запам'ятається, ніж схематичні малюнки, плюс — все динамічно та живо.

Але якщо говорити про те, що мені найбільше подобається, то це різнопланові завдання з гарним оформленням. Довелося дослідити чимало навчальних книжок для першокласників, бо хотілося зробити якісний підручник. Спочатку трохи "коліна тряслися" від того, який то шмат роботи:) Але чим більше занурюєшся, тим чіткіше все бачиш. Зараз художня дитяча література зробила справжній ривок вперед, тому навчальні просто не можуть відставати, бо в застарілому вигляді вони будуть нікому не потрібними.

Процес створення будь-чого рідко буває таким, що тобі все-все подобається. І довгий час правок та внесення змін може навіть викривлювати загальне бачення продукту. Але дистанціювання плюс тестування розставляють все на свої місця. Особисто для мене настав певний спокій та впевнений повний вперед, коли я побачила версію файла, яка мені сподобалася, бо не було до чого "придертися". Але це було після місяців роботи команди та рецензентів над книгою.
Розкажи, як виглядає ваша інтерактивна абетка?
На початку книжки можна побачити перелік усіх літер. Кліком на літеру можна відкрити цю сторінку, де є наш ведмедик Бубу з музичним інструментом. Тут можна послухати звучання інструмента. Далі можна переглянути, як пишеться велика та мала літера і спробувати самому їх написати.

На кожній сторінці є статичні завдання, які діти можуть виконувати і засвоювати інформацію про літеру просто граючись. Також можна відкрити інтерактивні завдання на складання пазлів та слів до кожної літери, а якщо виконаєш його — побачиш, як радісно тебе підтримують наші герої: ведмедик, лисеня, коник, цап, зайчик. Коли я тестувала ці завдання з фінальною версією анімацій, то усміхалася від вуха до вуха — класно вийшло.

З музичного наповнення в книжці є народні дитячі пісні у виконанні гурту "Скрябін", які ми записували для гри "Всяка Музяка" та мелодії пісень, які ми додали у програму mozaBook. Також у книжці можна відкривати такі музичні інструменти як "Ксилофон", "Ритм-бокс", "Фортепіано".
Як у цьому всьому не заплутатися користувачеві?
Все гарно розкладено і структуровано, на початку є всі умовні позначення — іконки, які відкривають кожне завдання. Вони зрозумілі навіть на рівні асоціацій, а короткий опис людина прочитає за кілька хвилин. Іконки розміщені по боках кожної сторінки у визначеному порядку. Тому навігація по книжці для дорослого з перших сторінок вмикається інтуїтивно.

Діти зможуть відкривати книжку, мабуть, тільки після того, як їх один раз ознайомити з кожним видом завдань. Але, безперечно, що для результативного користування дітям потрібен наставник.
Які завдання є в Музичні Абетці? Чим обумовлений такий вибір?
Спочатку йдуть простіші завдання на розпізнавання писаних та друкованих літер, далі — склади, слова. Завдання міксовані — поряд з вивченням літер включена математика, логіка, тексти пісень та назви музичних інструментів.

Є завдання на уважність, запам'ятовування, а також творчі, де дитина може пояснити, чому вона так вважає, а є суто музичного характеру завдання. Я бачу плюс в цьому, бо у дитини задіюються різні органи чуття, активуються різні ділянки мозку і це дуже добре для розвитку.

З свого боку ми включались по максимуму і залучали свій досвід, якого у нас назбиралося під час роботи з дітьми, навіть до найпростіших завдань. Наприклад, "виловлювання" потрібної літери у тексті пісні може бути цікавим, якщо його правильно оформити, підібрати шрифт, плюс показати персонажа, а не просто дати плахту тексту — шукайте тут літеру.

Тестові завдання — це окреме поле для малих "літерознавців". На кожну літеру закладено по 5 тестів, переважно з кольоровими малюнками, цікавими запитаннями та можливістю визначення правильних відповідей.

Формування завдань обумовлювалося різними факторами: щоб було цікаво дітям, щоб було правильно, як радять методисти, музикознавці, щоб було різноманітно і сучасно, щоб було зрозуміло та збалансовано.
Збагаченням інтерактивними додатками Музичної Абетки займався Ігор Феник. Він поділиться інформацією про використання інструментів програми mozaBook в Музичній Абетці та інших книжках, які виходять в українських видавництвах.
Ігоре, ти збагачуєш інтерактивним наповненням підручники. Наскільки цікавішими стають такі книжки?
В загальному, суть електронних інтерактивних підручників полягає в тому, що користуватися ними вчителям зручніше, а дітям — цікавіше. Наприклад, візьмемо ту ж Музичну Абетку. Якщо підручник друкований, там не можливо нічого прослухати, подивитись відео. Електронні підручники дають можливість зібрати разом багато різного контенту, який вчитель може відкрити в потрібний момент уроку, не витрачаючи даремно часу на запуск різних програм. Тут можна елементарно показати, як виглядає нота, на якій позиції стоїть, прослухати, як вона звучить. Звичайно ж, час вчителя на підготовку до уроку також економиться, бо все зібрано в одному місці. І вчителю вже не потрібно витрачати час на пошук цього контенту. Все підібрано і зібрано разом, відкривається в одній програмі.

Крім цього, не так розпорошується увага дітей. Якщо уявити ситуацію — зараз ми прослухаємо пісню і вчитель на 3-4 хвилини відволікається, поки ту пісню знайде і відкриє, то діти вже перевернуть півкласу, особливо в молодшій школі. Бо увага дітей переключається: зацікавлення швидко спалахує і може так само швидко згаснути.

Відповідно, з допомогою інтерактивних підручників можна ці моменти обійти. Також стандартна опція, що є і перевагою, — це добра візуалізація — можна показати практично все, від атома і молекули до космічного тіла чи будь-якого динамічного процесу.

Тут є чимало ігор і додатків, де діти можуть щось колективно робити. Є момент змагання. Для дитини важливо не просто почути: "Ти молодець, сідай, п'ять!" Їй цікаво позмагатися, пограти в гру з іншими. Дуже класні відчуття, коли ти перемагаєш, а для тих, хто набрав менше балів, є природній стимул докласти більше зусиль. Також така геймифікація навчального процесу і уроків мені особисто здається цікавим і крутим явищем.

Зараз більшість дітей мають смартфони та планшети. Це не зміниться. Тому що технології настільки йдуть вперед, стають доступніші, що сьогодні за ті кошти, що два роки тому купували "дзвонилку", купують смартфони, на яких запускаються більшість програм. Від цього нікуди не дінешся. І освіту варто переводити в електронний вигляд, щоб ті, хто сидить в телефонах, планшетах, комп'ютерах, мали там класний навчальний контент.
В чому переваги електронних підручників порівняно з друкованими?
Це доступ до структурованого додаткового контенту та візуалізація. Такі підручники необхідні першочергово на предметах, де дітям важко уявити, як відбувається певний процес чи з чого складається якесь тіло, система. З цим постійно стикаються на уроках фізики, біології, географії, геометрії і так далі. Або на уроках, де потрібно показати велику кількість інформації в різних форматах — аудіо, відео чи зображення. В електронному підручнику все налаштовано, з підібраним таймінгом та повним набором.
Що особисто тобі найбільше подобається в Музичній Абетці?
Я, наприклад, не знаю, як правильно пишуться всі літери. І часто пишу друкованими буквами, якось так вже звик. Насправді багато людей так роблять і навіть не дуже задумуються, як та літера правильно пишеться. Крім того, ми реально частіше друкуємо, ніж пишемо.

Так, є описи з картинками, як правильно писати. Особисто я би на ту картинку з стрілками не дивився, якщо є можливість побачити анімацію, де все чітко видно: звідки починати лінію, як вести, де завершити. Це й дитині запам'ятається набагато краще, ніж картинка з стрілками. І саме те, що в Музичній Абетці є багато таких чітких анімацій з написання літер, робить цей складний для розуміння дітей процес легшим, зрозумілішим. На словах дітям важко пояснювати, як правильно писати. А тут бачиш і все стає на свої місця. І краще вчитися на правильних прикладах, бо перевчитися складно. Переважно, як вже навчився писати, так і будеш усе життя.
Які інтерактивні завдання найпопулярніші в підручниках?
Це залежить від предмета та користувачів. Суто з свого досвіду можу сказати, що найчастіше використовуємо тести, 3D-відео та ігри. Але це також великою мірою визначають вчителі, учні, всі користувачі, автори підручників. Комусь одне подобається, комусь — інше.

І тут великою перевагою електронних підручників є те, що ми можемо в будь-який момент внести зміни в наповнення. Не потрібно передруковувати книжку, просто оновлюємо версію і в усіх користувачів, які мають електронний підручник, буквально наступного дня з'явлються всі зміни чи нові ігри, завдання.

Для мене очевидно, що електронний підручник — це інструмент та допомога для вчителя. Тому зараз вчителям також варто навчитись користуватися цими перевагами, без цього навіть найретельніше розроблені підручники і додатки не будуть ефективними.
Тут буде завершення:)