pixel
 
Вибір інтерактивного обладнання для освіти
Що must have знати освітянам?
Дзвінок.
— Доброго дня, компанія EdPro, слухаємо вас.
— Доброго дня! Я директор / вчитель інформатики / представник навчального закладу… Ми закупили обладнання для школи, нам потрібне програмне забезпечення…..

Лист на пошту чи у повідомлення на сторінці EdPro у Фейсбуці (скопійовано з оригіналу): "Доброго дня! Нас зацікавила інтерактивна панель. Чи можна прийти до вас в офіс і подивитись?.."

Інтерактивні панелі стають все більш популярним інструментом для проведення уроків у різних школах. На наших Вебінарах з mozaBook та mozaWeb користуватися програмою для інтерактивного обладнання навчаються одночасно вчителі як з приватних, так і з державних шкіл. І сьогодні практично кожна школа шукає можливості для того, щоб придбати таке обладнання.

На жаль, доволі часто мультимедійне обладнання з різним функціоналом: сенсорні екрани, smart дошки, мультиборди, інтерактивні панелі в очах більшості, — це щось дуже схоже, практично одне й те саме. А що інтерактивна панель та дошка — це не одне й те ж? (якщо ви здивовані, то цей матеріал вам точно буде корисним).

Що необхідно знати освітянам про сучасне освітнє обладнання? Які документи та сертифікати на таке обладнання актуальні? Чому необхідно перевіряти термін дії документів? Яка відповідальність лежить на замовникові освітнього обладнання?
Коротко для загальної орієнтації в темі:

  • Чим краще представники освітнього закладу орієнтуються в тому, що з освітнього обладнання є на ринку, тим більша ймовірність, що вони отримають обладнання з найкращими характеристиками та навчальним програмним забезпеченням. Без необхідних навчальних програм навіть суперсучасне обладнання нефункціональне повною мірою на уроках чи лекціях. Вчителям потрібні не модні девайси, а зручні для роботи у навчальних класах прилади, тому мінімальні дані про технічні характеристи знати обов'язково.
  • Представники школи можуть спілкуватися з виробниками освітнього обладнання, щоб отримати інформацію про характеристики обладнання — це дозволить зрозуміти, що є на ринку, порівняти і орієнтуватись на найкращі показники, адже технології стрімко розвиваються і обирати варто те, що буде актуальним хоча б в найближчі роки.
  • Навчальний заклад відповідає за здійснений вибір. Якщо він не перевірить належним чином документацію на обладнання, а в ході використання воно виявиться не відповідним до заявлених вимог, це також залишається на відповідальності навчального закладу.

Отож, які документи обов'язкові?
Ці документи можна умовно розділити на 3 основні групи:

Базові :
  1. Сертифікат відповідності;
  2. Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи.
Спеціалізовані:
  1. Сертифікати дослідження конструкції (у випадку наявноності радіочастотних модулів WiFi або Bluetooth);
  2. Документ, що підтверджує внесення до Реєстру радіоелектронних засобів (Реєстр РЕЗ та ВП).
Освітні:
  1. Гриф на програмне забезпечення "Схвалено для використання у навчально-виховному процесі загальноосвітніх навчальних закладів";
  2. Свідоцтво про визнання відповідності педагогічним вимогам.
Чому важливо перевіряти термін дії документів?

Сертифікати видаються на певний термін, в основному, на рік часу. Обов'язково варто перевірити, чи вони дійсні на момент закупівлі, щоб мати гарантію на дотримання всіх норм. Тоді можна апелювати до постачальника у разі неполадок обладнання чи будь-яких форс-мажорних ситуацій. Тому що замовник придбав, відповідно до документації, якісне обладнання і постачальник зобов'язаний дотримуватися усіх зазначених вимог.
У директора ТОВ "Едпро Дистрибюшн" Юрія Табачина розпитуємо детальніше про необхідні документи та основні характеристики навчального мультимедійного обладнання, які найкраще підходять для користування в школі чи університеті.
Юрію, розкажи, наскільки складно зібрати усі необхідні документи виробникам навчального обладнання в Україні? Скільки, в середньому, часу зайняли перевірки та сертифікація інтерактивної панелі EdPro та навчальної програми mozaBook?
Теоретично, це не складно. Основна проблема в тому, що немає виключного переліку необхідних документів, що підтверджують належну якість обладнання та організацій, які б видавали такі документи. Для участі в тендерних закупівлях кожен Замовник має право сам визначати, які документи будуть достатніми для підтвердження якості. В нашому випадку, ми визначили для себе перелік, який ми вважали достатнім і приступили до оформлення. В середньому, це займає до 6-ти місяців і потребує чималого бюджету.
Можеш назвати основні характеристики сучасного освітнього обладнання, на які варто орієнтуватися навчальним закладам?
Перш за все не про характеристики, а про потребу. Основним завданням будь-якого нового обладнання є покращення якості освітнього процесу. І не важливо, чи це досягається через "вау ефект" в учнів чи шляхом оптимізації часу та процесів у вчителя, чи підвищенням технічної грамотності тощо. Важливим є те, чи буде це обладнання використовуватись вчителем в повній мірі і взагалі, чи є бажання та потреба у вчителя вносити технічні зміни в процес.
Саме тому ми схиляємось до моделі, коли ініціатива про придбання нового обладнання йде саме від людини, яка буде його використовувати — вчителя. Якщо вже є розуміння, що саме потрібно, то не залежно від типу обладнання, я б рекомендував звертати увагу на такі характеристики:
  1. Наявність документів, які підтверджують якість та рекомендації Міністерства освіти і науки щодо використання такого обладнання — якщо у постачальника стоїть завдання продати і забути, то він не буде витрачати час та кошти на виготовлення необхідних документів.
  2. Наявність супровідної документації українською мовою — досить часто постачається обладнання з супровідною документацію іноземними мовами, а це свідчить про несистемність роботи таких постачальників та не відповідає вимогам українського законодавства.
  3. Антивандальність та ресурс роботи — діти і їх бажання активно використовувати обладнання не повинно лякати вчителів.
  4. Наявність належної підтримки виробника чи його представника в Україні, бо у вчителів буде багато питань при використанні обладнання і можливість швидко та компетентно їх вирішити значно стимулює таке використання.
  5. І, мабуть, основне — це наявність позитивного досвіду використання такого обладнання в школах України — важко переоцінити можливість отримати правдивий та неупереджений відгук колег з інших шкіл.
Як порівнювати різне обладнання, щоб вибрати найкраще для свого закладу? Відомо, що у випадку державних шкіл завжди намагаються знайти найдешевший варіант.
Порівнюйте не обладнання, а можливості змін від його використання. Для шкіл не важливий бренд, а важливий ефект, який це обладнання дає в освітньому процесі. Варто звертати увагу на те, чи дасть таке обладнання комплексне рішення, а може потрібно буде ще щось докупити, навчитись, знайти в інтернеті тощо. Ретельно проаналізуйте можливості програмно забезпечення, що йде в комплекті. Адже, якщо воно дійсно якісне, то виробник завжди дає можливість безоплатно спробувати.
Юрист компанії EdPro Софія Маланчук розповіла про права освітян та юридичні аспекти при покупці мультимедійного обладнання в навчальні заклади.
Софіє, розкажи, наскільки замовники освітнього обладнання компетентні та відповідально ставляться до вибору обладнання у школи?
Зі свого досвіду можу сказати, що багато вчителів, керівників освітніх закладів хочуть та зацікавлені користуватися чимось новим та прогресивним, але не завжди все-таки компетентні у виборі підходящого обладнання та обізнані у вимогах до нього. На мою думку, щоб зробити вдалий вибір, потрібно не тільки побачити і захотіти, але і спробувати покористуватись, щоб визначити зручність обладнання та всі функціональні можливості програмного забезпечення.

Варто знати, що обладнання, яке використовується в закладах освіти, повинно відповідати державним стандартам щодо використання в закладах освіти України та, відповідно, мати «Свідоцтво про визнання відповідності педагогічним вимогам».

Що стосується програмного забезпечення, то всі методичні матеріали, які використовуються в освітньому процесі, повинні бути грифовані — отримати висновок Міністерства освіти і науки України «Схвалено для використання у навчально-виховному процесі загальноосвітніх навчальних закладів».

Тому, обираючи обладнання, освітянам варто звертати увагу на наявність в обраного постачальника всіх необхідних документів, щоб могти використовувати куплене обладнання, програмне забезпечення та інші методичні матеріали в освітньому процесі.
Які основні права замовників освітнього обладнання, про які вони мають знати?
В першу чергу це право вибору! Адже в кожної людини, чи то керівника освітнього закладу, чи вчителя школи, є можливість промоніторити ринок та придбати якісне обладнання, яке буде сучасним як з технічної сторони, так і адаптоване до освітньої програми.

Оскільки в Україні все ж більше є державних закладів освіти і їм придбати обладнання можна лише за допомогою процедури відкритих торгів (це тендери), тому варто звернути увагу на можливість таким замовникам все ж таки підібрати якісне освітнє обладнання.

Перш за все, замовники повинні не боятись моніторити ринок та спілкуватись з потенційними постачальниками, які пропонують якісне обладнання. Адже таке право вони мають і повинні ним користуватися, бо очевидно, що вчителі, чи керівники освітніх закладів не завжди обізнані з останніми новинками у сфері інформаційних технологій, та й не повинні бути. Для цього і варто проводити зустрічі з постачальниками обладнання, щоб не лише протестувати обладнання, а й, щоб дізнатися, як описати технічні вимоги до такого обладнання, які замовники повинні формувати під час оголошення закупівлі.

Також, варто наголосити на можливості та праві замовника відхиляти тих постачальників, які пропонують обладнання, яке не відповідає вимогам замовника, або які не мають відповідних сертифікатів на обладнання, що ставить під сумнів його якість.
Софіє, що ти можеш порадити юристам, які представляють навчальні заклади при закупівлях обладнання? На що їм необхідно першочергово звертати увагу?
Найперше перевіряти документи, сертифікати на обладнання, їхню чинність, відповідність стандартам та вимогам замовника. Якщо це безпосереднє придбання обладнання приватними закладами/особами, то уважно читати положення договору (умови поставки, строк поставки, комплектність товару та порядок оплати). Адже є випадки, коли договором передбачено передоплату, а реальну поставку обладнання — через місяць, два, три...

З публічними закупівлями ситуація дещо інша, адже потрібно пройти цілу процедуру, щоб закупити необхідне обладнання. Під час проведення публічних закупівель ми керуємось Законом України «Про публічні закупівлі».

Спочатку створюється тендерний комітет, який і займається проведенням закупівлі та оформленням тендерної документації — вимоги до обладнання та документів постачальника. Зазвичай, оформленням документації займаються юристи, це правда… Тому мені, як юристу, але з іншого боку цієї процедури, хочеться порадити, щоб замовник формував тендерну документацію чітко та у відповідності до чинного законодавства, бо дуже часто доводиться зустрічати у вимогах замовника: подати довідки, які вже давно жодна установа не видає або посилання на застарілі нормативні акти, і в такій ситуації учаснику (постачальнику) дуже важко прийняти правильне рішення, щоб його пропозиція відповідала і вимогам замовника, і чинному законодавству.

Також хочу зазначити, що процес підготовки тендерної документації є винятково важливим, адже від того, як сформована документація, залежать умови участі в тендері.
Які типові помилки замовників ти могла б виокремити, про які варто знати і чого уникати?
Дуже часто доводиться зустрічати таких замовників, які прописують у тендерній документації такі вимоги, що потенційні учасники не можуть взяти участь у закупівлі та запропонувати своє обладнання. Наприклад, замовник прописує, що хоче обладнання лише визначеної марки, яке постачає один єдиний постачальник, таким чином обмежуючи інших учасників у можливості взяти участь в закупівлі та запропонувати своє обладнання, якісніше та, можливо, навіть дешевше.

Також, згадуючи про сертифікати та декларації, які засвідчуть якість товару, варто зазначити, що однією з помилок є визнання переможцем учасника, пропозиція якого не відповідає вимогам тендерної документації. Замовник повинен дуже ретельно перевіряти подані учасником сертифікати у складі його пропозиції. Досить часто трапляються випадки, коли учасник подає сертифікат зовсім не на той товар, що пропонує або товар з іншими технічними характеристиками. Тому перевірка документів учасника на етапі кваліфікації — це обов'язок замовника і водночас його право на закупівлю справді якісного обладнання.

Важливо пам'ятати, що саме замовники встановлюють вимоги тендерної документації і несуть за це відповідальність.
Для кращої орієнтації в сучасних приладах пропонуємо переглянути таблицю порівняння різного обладнання, яке використовують в навчальних закладах. Користуйтеся всіма можливостями, щоб обирати найкраще!
Проектор + Комп'ютер + Колонки
Монітор + Колонки або Телевізор +
Комп'ютер
Інтерактивна дошка + Проектор + Комп'ютер + Колонки
EdPro Touch for Education
Перегляд презентацій, відео, малюнків та запуск Windows додатків
Працює при денному світлі
Немає тіні
Замінює дошку
Підтримує дотики
до 10
20
Антивандальне*
Кількість приладів**
3
2 - 3
4
1
Встановлюється без ремонту***
Мобільність****
Роздільна здатність*****
переважно 1920x1080
або менше
переважно 1920x1080
або менше
переважно 1920x1080
або менше
3840x2160